۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۱۴۸۶۶

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۶ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۶ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
صرافی‌های بانک‌ها امروز ‌یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز قبل 12 هزار و 200 تومان اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 6 مرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

دلار ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان شد

صرافی‌های بانک‌ها امروز ‌یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز قبل 12 هزار و 200 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12  هزار و 100 تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با افزایش نسبت به روز کاری قبل، 14 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار و 900 تومان است.

به گزارش تسنیم، 5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

 

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت مثقال طلا

قیمت طلا در بازارهای جهانی طی روز جاری با ثبات نسبت  به آخرین روز کاری قبل به‌ارزش 1418.5 دلار مبادله می‌شود.

در روزهای اخیر کاهش همزمان قیمت جهانی طلا  با قیمت ارز در بازار داخلی، موجب شد تا قیمت طلا و سکه در بازار داخلی کاهش چشمگیری را تجربه کند.

به صورتی که هر گرم طلای 18 عیار در بازار سبزه میدان از کانال 400 هزاری به 300 هزار تومان سقوط کرد هر چند طلا زمان زیادی در این کانال باقی نماند. سقوط آزاد قیمت ها در انواع سکه نیز مشهود بود به طوری که قیمت سکه طرح جدید از کانال 4 میلیونی به 3 میلیون برگشته بود.

البته کاهش قیمت ها در بازار خیلی دوام نداشت و در روزهای قبل سیر صعودی قیمت ها آغاز شد اما از روزهای پایانی هفته قبل بار دیگر مدار بازار طلا و ارز نزولی شد.

امروز در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلا نسبت به روز کاری قبل، افزایش داشته است؛  هر گرم طلای 18عیار با قیمت 418 هزار و 600 تومان، هر گرم طلای 24عیار با قیمت 558 هزار و 100 تومان و هر مثقال طلا با قیمت یک میلیون و 813 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

سکه‌فروشان سبزه‌میدان، امروز قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید را 4 میلیون و 308 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم را 4میلیون و 194 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی را 2 میلیون و 298 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی را یک میلیون و 499 هزار تومان و سکه گرمی را 969هزار تومان اعلام کرده‌اند.

 

جزئیات لایحه پیشنهادی مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا

پیش‌نویس لایحه «مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا» در تاریخ 25 تیرماه توسط وزارت اقتصاد به هیئت دولت ارسال شد و مراحل بررسی آن در کمیسیون اقتصادی هیئت دولت آغاز شد.

این لایحه 19 ماده ای شامل بخش های طلا، ارز و خودرو است و مهمترین نکته آن که اخیرا رسانه ای شد و بازتاب وسیعی داشت، حذف بخش مسکن از این لایحه بود. گزارش وزارت اقتصاد درباره ضرورت تصویب این لایحه و مهمترین ویژگی های پیش نویس آن در ادامه آمده است:

*ضرورت وضع مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا

در ادبیات اقتصادی اعتقاد بر آن است که نوسانات و شوک‌های ادواری بازار دارایی‌ها عموماً تحت‌تاثیر شوک‌های تقاضا و سوداگری قرار دارد و مهمترین ابزاری که برای مدیریت و کنترل آن در اختیار دولت‌ها است، مالیات می‌باشد. یکی از ابزارهای مؤثر مالیاتی که می‌تواند مانع از فعالیت‌های سوداگرانه و ورود و خروج شدید سرمایه‌های سرگردان به این بخش شده و روند سرمایه‌گذاری در این بخش را در مسیر باثبات و به دور از نوسانات ادواری قرار دهد. مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا می‌باشد. بر مبنای ادبیات نظری، تمامی دارایی‌ها بنا به اقتضائات اقتصادی هر کشوری می‌تواند مشمول این مالیات باشند. بر این اساس در لایحه تقدیمی وزارت امور اقتصادی و دارایی عایدی حاصل از دارایی‌هایی نظیر ارز، طلا، خودرو به عنوان منابع اختلال‌زا را مدنظر قرار گرفته است.

اهم آثار و دلایل ارائه لایحه مذکور به شرح ذیل می‌باشند:

-کنترل جریان نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید: بازدهی بالای فعالیت‌های غیرمولد موجب افزایش هزینه فرصت بکارگیری این منابع در بخش مولد اقتصاد می‌گردد و این امر موجب می‌شود که فعالیتهای مولد در مقایسه با فعالیت‌های سوداگرانه صرفه اقتصادی نداشته باشد. مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا با دریافت بخشی از منفعت سوداگری در بازار دارایی‌ها، بازدهی این قبیل فعالیت‌ها را کاهش می‌دهد و از این رو، جذابیت فعالیت‌های سوداگرانه را کاهش و در مقابل جذابیت فعالیت‌های مولد را افزایش می‌دهد که این امر در بلندمدت می‌تواند موجب هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد گردد. موضوعی که در چهار دهه اخیر به کرات در اقتصاد ایران مشاهده شده است. شایان ذکر است، در اقتصاد ایران بازدهی غیرمتعارف در بازار دارایی‌ها به ویژه طلا و ارز در کنار فقدان ابزارهای مالیاتی بازدارنده زمینه انحراف نقدینگی از فعالیت‌های مولد به سمت فعالیت‌های غیرمولد و مخل تولید به ویژه در شرایط بروز شوک‌های بیرونی اقتصاد و تشدید انتظارات تورمی فراهم نموده است. بنابراین معمای نقدینگی در ایران بدین صورت بروز کرده که با وجود حجم نقدینگی در کشور بخش تولیدی از نقدینگی محروم شده و دائما مشکل کمبود نقدینگی از طرف بنگاه‌های تولیدی به عنوان یک مشکل جدی عنوان می‌شود.

-محدود‌سازی فعالیت‌های اختلال‌زا: به منظور کنترل جریان نقدینگی کشور و هدایت منابع به سوی تولید لازم است که بازده غیرواقعی که در بخش‌های غیرمولد اقتصاد از طریق احتکار و حبس منابع ایجاد می‌شود، محدود گردد. بدین جهت لازم است مالیاتی در راستای توسعه عدالت مالیاتی برای بازده‌های ناشی از فعالیت‌های احتکارگونه در بازارهای طلا، اتومبیل و ارز اخذ گردد. عموماً در کشورهایی که محدودیت تجارت وجود ندارد، نمی‌توان بازده بالایی از طریق سرمایه‌گذاری در کالاهای مذکور و سایر کالاهای بادوام به دست آورد. از این رو در این کشورها برخلاف ایران، این نوع مالیات موضوعیت چندانی ندارد.

-محدودیت در امکان کاهش نرخ تأمین مالی توسط نهادهای نظارتی: نهادهای نظارتی مانند بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی توان چندانی در کاهش نرخ تامین مالی ندارند، زیرا هر اقدام جهت کاهش نرخ تامین مالی موجب خروج منابع از بخش‌های مولد و فعال شدن در بخش‌های غیرمولدی مانند طلا، ارز و غیره می‌شود. بدین جهت نرخ تامین مالی اغلب بالا باقی مانده و موجب می‌شود بخش تولیدی کشور علاوه بر مشکل دسترسی به منابع با مشکل بالا بودن نرخ تامین مالی نیز مواجه باشد که نرخ بالا به نوبه خود موجب افزایش لاوصولی‌های بانک‌ها شده و ثبت ارقام غیرواقعی مطالبات بانکها از بخش خصوصی و تعاونی که عمدتا قابل وصول نیستند را نیز موجب می‌شود. حبس شدن تسهیلات اعطایی بانکها مجددا گردش نقدینگی موجود در جامعه را محدود می‌کند و باعث افزایش مجدد تقاضای نقدینگی و نرخ تامین مالی در اقتصاد می‌شود.

-ایجاد ساختار قدرت توسط احتکارگران به منظور کنترل قیمت‌ها: احتکارگران با سودهای بالا و بادآورده، نظام اقتصادی را به سمت اقتصاد پنهان کشانده و اغلب ساختار قدرتی را تقویت می‌نمایند که دولت به راحتی نمی‌تواند آن را کنترل کند. قدرت انحصاری در واردات کالا، کنترل قیمت کالا و سیال شدن نقدینگی بدون کنترل دولت و بانک مرکزی از جمله پیامدهای چنین گردش پولی در کشور است که حوزه کالای اساسی، ارز، طلا و خودرو را دچار التهاب و اختلال می‌نماید. در صورتی که نقدینگی بالا و رها شده در اقتصاد وجود نداشت اختلال و التهاب در بازارهای مورد اشاره در سطح کمتری بروز پیدا می‌کرد.

-کاهش نقدینگی بنگاه‌ها به دلیل از دست رفتن توان رقابتی: کاهش کارایی و بهره‌وری ہنگامها عموما به دلیل این است که بنگاه‌ها توان سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه ندارند (زیرا نرخ تامین مالی بالا است و حاشیه سود بنگاه‌ها با حاشیه سود فعالیت‌های رقیب تاب رقابت ندارد) و در نتیجه بنگاه‌ها هر روز رقابت‌پذیری خود را از دست می‌دهند، در نتیجه هر روز نسبت به قبل توان به دست آوردن نقدینگی از طریق فروش محصولات آنها کاهش می‌یابد و برای تداوم فعالیت خود نیاز بیشتری به نقدینگی پیدا می‌کنند، در حالی که برخی از شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی با افزایش تولیدات خود نقدینگی لازم را از مشتری تامین می‌کنند.

-کاهش سطح فعالیت و نقدینگی بنگاه‌ها به دلیل تورم افسارگسیخته ناشی از تغییرات قیمت ارز: در شرایط بروز شوک‌های منجر به تورم بالا و جهش نرخ ارز، نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌ها هم برای سرمایه در گردش و هم برای ایجاد خط تولید جدید افزایش می‌یابد و به دلیل سرمایه پایین بانک‌ها و نبود ارتباطات بین‌المللی بانکها برای تامین نقدینگی، بنگاه‌ها با مشکل اضافه ظرفیت و کاهش سطح فعالیت مواجه می‌شوند.

از این رو برای حل مشکل بازده‌های بالای ناشی از احتکار و حبس منابع جامعه، لازم است مالیات برای بازده‌های ناشی از فعالیت‌های احتکارگونه اخذ گردد. با وضع این مالیات، تمام منفعت حاصل از نگهداری دارایی‌هایی نظیر ارز، طلا و خودرو که ناشی از سوداگری می‌باشد، توسط دولت دریافت می‌شود. این سیاست موجب خواهد شد، اولا منابع در بخش‌های غیرمولد کمتر گردش کند و ثانیا انگیزه عمومی به افزایش قیمت‌ها کاهش یابد، زیرا در صورت افزایش قیمت‌ها نیز اشخاصی که به میزانی بیش از نیاز یک خانوار از یک کالای بادوام یا فلزات گرانبها نگهداری می‌کنند، مشمول مالیات خواهند شد. بنابراین انگیزه به افزایش قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

*ویژگی‌های پیش‌نویس لایحه پیشنهادی مالیات بر فعالیت های اختلال زا

الف) دریافت تمام منفعت حاصل از سوداگری از طریق وضع مالیات با نرخ بدون سقف

برای کلیه دارایی‌های مشمول این لایحه، علاوه بر اصابت نرخ مالیاتی ۲۵ درصد به عایدی متعارف أن بقیه عایدی نیز به عنوان درآمد اختلال‌زا از مودی مالیاتی دریافت خواهد شد، لذا مالیات دریافتی در قالب این لایحه شامل مالیات بر بازده متعارف (بازده کسب شده متناسب با بازده بخش واقعی) و مالیات بر باقیمانده عایدی با نرخ بدون سقف به عنوان مالیات اضافی برای دارایی‌های موضوع این لایحه می‌باشد. بعنوان مثال فرض کنید خانواده‌ای با خرید ۵۰۰ قطعه سکه بهار آزادی بازده ۲۰۰ درصدی کسب کرده باشد، بدیهی است اگر سرمایه‌گذاری این خانواده در سپرده بانکی بود، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بازده داشت و معاف از مالیات می‌گردید، لیکن از آنجائی که سرمایه‌گذاری در سکه طلا جزو مشوق‌های سرمایه‌گذاری مولد محسوب نمی‌شود، ابتدا ۱۵ تا ۲۰ درصد عایدی آن مشمول مالیات ۲۵ درصد می‌گردد و مابقی عایدی به عنوان مالیات اضافه اخذ می‌گردد. این سیاست موجب خواهد شد اولاً منابع در بخش‌های غیرمولد کمتر گردش کند و ثانیاً انگیزه عمومی به افزایش قیمت‌ها کاهش یابد، زیرا در صورت افزایش قیمت‌ها نیز اشخاصی که به میزانی بیش از نیاز یک خانوار از یک کالای بادوام یا فلزات گرانبها نگهداری می‌کنند، مشمول مالیات خواهند شد، بنابراین انگیزه به افزایش قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

ب) بستن راه‌های فرار و اجتناب مالیاتی

1- بررسی حساب‌هایی که میزان گردش آنها بیش از سطح معینی است: در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی اشخاصی که گردش حساب بانکی آنها بیش از آستانه (اشخاص حقیقی بیش از ۳۰ میلیارد ریال و اشخاص حقوقی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال) باشد. علاوه بر تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر باید معین کنند این میزان گردش حساب بابت چه فعالیت‌هایی بوده است. در صورتی که فعالیت‌ها مشمول کالاهایی که نیاز مصرفی خانوارها است (اعم از اساسی و بادوام) و فلزات گرانبها و ارز و سایر مصادیقی نباشد که توسط هیئت وزیران اعلام شده است، مشمول مالیات اضافی نخواهد شد و تنها مالیات مربوطه اخذ خواهد شد.

2- حذف چک‌های مسافرتی و قید کردن موضوع فعالیت در بخش شرح چک‌های عادی: اغلب اشخاصی که تمایل به استفاده از کارتخوان ندارند از طرین چک‌های مسافرتی اقدام به مبادلات پولی خود می‌کنند که این موارد در گردش حساب‌های بانکی آنها لحاظ نمی‌شود. بر این اساس و ایجاد محدودیت در انجام این مبادلات لازم است به اسکناس‌های رایج اکتفا شده و گردش‌های بانکی مبنای خرید و فروش‌ها باشد که در این صورت استفاده از اسکناس برای خرید و فروش سکه بهار آزادی و ارز بسیار محدودکننده خواهد بود. البته در این راستا، پرداخت بانکی با اسکناس باید سقف روزانه معینی داشته باشد و هر کد ملی نتواند در روز پیش از میزان تعیین‌شده از شعب اسکناس دریافت نماید. مجموع این اقدامات می‌تواند موجب کاهش دریافت و پرداخت‌های خارج از سیستم بانکی گردد. در خصوص سایر چک‌های بانکی که در آن جهت پرداخت قید می‌شود هر فعالیتی که قید می‌شود، در ابتدا، مشمول مالیات همان فعالیت خواهد شد، اما در صورتی که مؤدی نتواند اثبات کند که فعالیت قید شده، در شرح چک با فعالیت قید شده در اظهارنامه مطابقت دارد، بررسی جهت اخذ مالیات فعالیت غیرمولد توسط سازمان امور مالیاتی انجام خواهد گرفت.

ج) ضمانت‌های اجرایی

1- محرومیت اشخاص متخلف از حقوق اجتماعی: کلیه اشخاصی که فعالیت‌های غیرمولد داشته باشند و اظهارنامه مالیاتی تسلیم نکرده باشند به مدت پنج سال از کلیه حقوق اجتماعی از جمله حق افتتاح حساب بانکی، حق استفاده از گواهینامه رانندگی و حق تحصیل محروم خواهند شد.

2- مسدود نمودن حساب‌های بانکی اشخاص متخلف: تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری موظفند، کلیه حساب‌های اشخاص مشمول (دارای گردش بیش از حد آستانه تعیین شده) را که اظهارنامه مالیاتی مربوطه را در موعد مقرر تسلیم ننمایند را مسدود نمایند.

3- توقیف خودرو: اشخاصی که بیش از یک خودرو در هر سال تملیک نمایند، مشمول پرداخت مالیات و مالیات اضافی خواهند بود و در صورتی که در پرداخت این مالیات بیش از یک ماه تأخیر نماید، مشمول توقیف اتومبیل و محرومیت از حقوق اجتماعی اشاره شده خواهند شد.

د) معافیت‌ها

1- معافیت اشخاص دارای مجوز فعالیت برای خرید و فروش کالاهای مشمول: بطورکلی در این لایحه، اشخاص حقیقی و حقوقی که موضوع فعالیت آنها مستلزم خرید و فروش و نگهداری کالاهای موضوع آن است، در صورت اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح و ارایه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور، از پرداخت مالیات معاف (مشمول نرخ صفر) خواهند بود.

2- معافیت اشخاص حقیقی: هر شخص حقیقی دارنده گواهینامه رانندگی دارای یک اتومبیل از پرداخت مالیات معاف می‌باشد. همچنین هر شخص حقیقی تا خرید کمتر از ۵۰ میلیون تومان طلای آب شده یا مسکوک و شمش طلا، مشمول مالیات نمی‌باشد. خرید کالاهای مذکور به میزان بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان مشمول پرداخت مالیات به نرخ ۲۵ درصد و خرید بیش از ۱۰۰ میلیون تومان مشمول پرداخت مالیات مذکور و مالیات اضافی خواهد بود.

3- معافیت اشخاص حقوقی: کلیه اشخاص حقوقی به استثنای نمایندگی‌های اتومبیل و شرکت‌های اجاره اتومبیل تا دو برابر اعضای هیئت مدیره ثبت شده شرکت از پرداخت مالیات معاف هستند. در صورتی که تعداد خودروها بیش از میزان مذکور گردد، شرکتهای مذکور مشمول پرداخت مالیات به نرخ ۲۵ درصد عایدی متعارف و مالیات اضافی خواهند شد. همچنین خرید و نگهداری ارز به منظور تأمین مواد اولیه و تجهیزات تولیدی و ماموریت‌های خارجی کارکنان شرکت معاف از پرداخت مالیات می‌باشد. خرید طلا به هر میزان توسط اشخاص حقوقی فاقد مجوز مربوطه مشمول پرداخت مالیات و مالیات اضافی خواهد بود.

به گزارش فارس، پیش‌نویس لایحه پیشنهادی مالیات بر فعالیت های اختلال زا زمانی اجرایی خواهد شد که ابتدا در کمیسیون اقتصادی هیات دولت تصویب شود و سپس به تصویب اعضای هیات دولت برسد. در گام بعدی، این لایحه باید در صحن علنی مجلس به تصویب برسد و نهایتا توسط شورای نگهبان تایید شود.

 

متقاضیان نمی‌توانند به بازار مسکن نزدیک شوند

فرشید پورحاجت در پاسخ به این سئوال که افت 60 درصدی معاملات مسکن نشان می‌دهد بخش مسکن دوره جدیدی از کسادی و رکود را آغاز کرده است، گفت: آنچه که بدیهی است و در 3 یا 4 ماه گذشته مشخص شده این است که قدرت نقدینگی مهم‌ترین عامل در تعیین بازار مسکن کشور است پس بنابراین تا مردم قدرت خرید مسکن نداشته باشند به نظر می‌رسد شرایط فعلی که در آن هستیم ادامه‌دار باشد.

وی با اشاره به اینکه متقاضی خرید در بازار مسکن وجود دارد اما متأسفانه این متقاضیان نمی‌توانند خود را با این قیمت‌ها به بازار نزدیک کنند، اظهار داشت: شرایط برای خرید مسکن برای دهک‌‌های هدف به شدت سخت شده و این در تمام کشور قابل لمس است به طوری که شرایط فعلی عرصه را برای جوانان و دهک‌های متوسط جامعه به شدت سخت کرده است.

* علم اقتصاد این را نمی‌پذیرد که مسکن نخرید تا قیمت اصلاح شود

پورحاجت در پاسخ به این سئوال که وزیر راه و شهرسازی توصیه برای خرید نکردن مسکن کرده تا قیمت ها تعدیل شود گفت: هیچ بخشی در علم اقتصاد این را نمی‌پذیرد که نخرید تا قیمت اصلاح شود مگر قرار است در آینده چه شرایطی فراهم شود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور افزود: بخش تولید مسکن در شرایط فوق‌العاده بحرانی قرار دارد و مردم برای خرید مسکن در شرایط سختی هستند اما این که توصیه می‌شود مسکن نخرید تا قیمت تعدیل شود باعث انباشت تقاضا می‌شود که در آینده باعث سونامی قیمت خواهد شد.

پورحاجت تأکید کرد: به اعتقاد سازندگان به جای اینکه اعلام شود مسکن نخرید تا قیمت‌ها کاهش یابد باید دولت زمینه تولید مسکن را فراهم کند چرا که به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون عمران برای تعادل‌بخشی بازار مسکن 4.5 میلیون واحد مسکونی در کشور کسری داریم؛ پس اگر مردم نخرند این باعث بر هم زدن نظم بازار می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی تقاضا برای خرید مسکن نباشد تولیدکننده‌ها هم رغبتی برای تولید مسکن از خود نشان نخواهند داد هر چند بنده به آینده زیاد بدبین نیستم و معتقد هستم که دولت می تواند با تقویت و مدیریت نقدینگی در جامعه، خریداران مسکن را با ابزارهای در اختیار خود کنترل و هدایت کند.

به گفته وی، دولت باید موانع کسب و کار تولید مسکن را که 6 سال است در مسیر مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورد حل و فصل کند.

پورحاجت ادامه داد:دولت باید قانون پیش‌فروش ساختمان را اصلاح و قدرت بخش تولید مسکن را تقویت کند اما متأسفانه علی‌رغم اینکه دو سال پیش کمیسیون عمران مصوبه‌ای برای اصلاح داد در حال حاضر در کمیسیون‌های مجلس بلاتکلیف مانده است.

وی گفت: قانون مالیات‌های مستقیم موضوع ماده 64 و 77 آن باید به عنوان یک اولویت مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد به خصوص اینکه این روزها مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن مطرح شده است باید یک مقدار سرعت بیشتری برای رسیدگی آن بدهند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه از بخش تولید گرفته نمی‌شود بلکه مالیات بر عایدی سرمایه یعنی مالیات از فعالیت‌های مخرب اقتصادی؛ بنابراین باید دولت وضعیت بخش تولید مسکن را روشن کند و هزینه‌های مالیاتی سنگین که بر عهده بخش مسکن است را کاهش دهد.

به گفته وی،عوارض منتهی به صدور پروانه و دستگاه‌های مرتبط با بخش مسکن که فشار مضاعفی بر تولید مسکن ایجاد کرده‌اند باید اصلاح و حذف شود.

وی افزود: تولیدکنندگان مسکن برای دریافت مجوز آب و یا برق در کشور کار سختی دارند به خصوص در مناطق بافت فرسوده که شرایط دریافت انشعاب از شرکت‌های توزیع برق به شدت سخت شده است.

پورحاجت خاطر نشان کرد:متأسفانه برای دریافت انشعاب برق گلوگاه‌‌هایی ایجاد کرده‌اند که موجب ایجاد مشکلات در تولید مسکن و بالا رفتن هزینه ساخت‌وساز می‌شود.پس تا زمانی که دولت این موانع تولید مسکن را برندارد سازندگان رغبتی برای تولید نخواهند داشت.

 

خرید و فروش آهن متوقف شد

حمیدرضا رستگار با اشاره به اینکه در بازار این روزهای آهن، خرید و فروش متوقف است و در رکود به سر می‌برد، اظهار داشت: تشدید رکود تفاوت چندانی با روند نزولی قیمتها ندارد همین امر عاملی شده تا بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی آهن دچار روزمرگی شده و مشکلات آنها افزایش یابد.

رئیس اتحادیه  فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه متأسفانه در قیمتگذاری محصولات فولادی از تولیدکنندگان و  توزیع کنندگان مشورتی نمی‌گیرند، افزود: این موضوع باعث شده حجم نارضایتی تولیدکنندگان از قیمت گذاری‌ها افزایش پیدا کند این درحالی است که باید با یک جمع بندی کلی قیمت گذاری محصولات فولادی نهایی شود نه اینکه قیمت‌ها دست کسانی بیفتند که نمی‌دانیم براساس کدام ضابطه روند قیمت گذاری را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: ما نه در گرانی و نه در ارزانی آهن دخالتی نداریم این موضوع اصلا خوب نیست چرا بخش توزیع را خارج از ضوابط قیمت گذاری می‌دانند مگر نه اینکه ساماندهی بازار برعهده ماست.

رستگار اضافه کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو تیرآهن در بازار 4 هزار و 200 تومان و میلگرد 4 هزار و 100 تومان است.

وی با اعلام اینکه ما با نظارت مخالف نیستیم اما با دخالت کسانی که تخصص قیمت گذاری ندارند در بخش فولاد و آهن مخالفیم گفت: چندین بار نارضایتی خود را به بخشهای مختلف ارسال کرده‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم به نتیجه‌ای برسیم. آهن فروشان بلاتکلیف تر از دیروز هستند و هیچ تدبیری برای آنها اتخاذ نمی‌شود.

 

گمرک چین: خرید نفت چین از ایران متوقف نشده است

آمارهای گمرک چین نشان داد پس از لغو معافیت‌های آمریکا، واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا 60 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این آمار، محموله‌های نفت خام صادراتی ایران به چین در ماه گذشته به 855 هزار و 638 تن یا 208 هزار و 205 بشکه در روز رسید. این رقم در ماه می برابر با 254 هزار و 16 بشکه در روز بود.

بر این اساس، چین در ماه ژوئن تنها 45 هزار و 811 بشکه نفت در روز نفت کمتر از ماه می خریده است. ماه می، ماه لغو معافیت‌های آمریکا برای کشورهای واردکننده نفت ایران بود و واشنگتن از آن پس خواستار توقف کامل خرید نفت از سوی مشتریان ایران شد.

بر اساس برآوردهای ریفینیتیو، 670 هزار تن یا حدود 163 هزار بشکه در روز نفت خام ایران در ماه ژوئن در تیانجین در شمال چین و جینجودر شمال شرق این کشور تخلیه شده است.

همچنین آمارهای این شرکت نشان داد که یک محموله 30 هزار تنی دیگر نفت ایران در ماه جولای در جینجو و هویژو در جنوب چین تخلیه شده‌اند.

تمامی این کشتی‌هایی که نفت تخلیه کردند متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران بودند.

مشخص نیست مالکان این محموله‌ها چه کسانی هستند.  شرکت‌های نفتی دولتی چین از ماه می خرید نفت از ایران را به نگرانی در مورد تحریم‌های آمریکا متوقف کرده‌اند.

جینجو، تیانجین و هویژو شهرهایی هستند که شرکت‌های نفتی چین در آن پالایشگاه و تانکرهای ذخیره‌سازی تجاری نفت دارند. همچنین دولت چین ذخایر اضطراری خود را در این شهرها نگهداری می‌کند.

در 6 ماه نخست امسال، واردات نفت چین از ایران نسبت به مدت مشابه پارسال 30 درصد کاهش یافت و به 11.03 میلیون تن یا 447 هزار و 327 بشکه در روز رسید.

عربستان در ماه ژوئن در تامین نفت چین از روسیه پیشی گرفت و 7.72 میلیون تن یا 1.88 میلیون بشکه در روز نفت به پکن فروخت که 84.1 درصد از سال پیش بیشتر است. این رقم در ماه می 1.11 میلیون بشکه در روز بود.

روسیه نیز در ماه ژوئن 1.7 میلیون بشکه نفت در روز به چین فروخته که 45.5 درصد بیش از مدت مشابه پارسال است. این رقم در ماه می 6.36 میلیون بشکه در روز بوده است.

واردات نفت خام آمریکا در ماه ژوئن به 769 هزار ئ 94 تن رسید که از ماه می کمتر بود. همچنین واردات بازه ژانویه تا ژوئن نیز 76.2 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است و به 2.12 میلیون برابر با 515 هزار و 722 بشکه در روز در بحبوحه جنگ تجاری آمریکا و چین رسید.

 

*نشر مطالب و اخبار تحلیلی دیگر رسانه‌ها، جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات